Hammarberg tulevaisuuden edessä

Johanna Hammarberg as a new worker panda in Reality Research Centre performance about future work. photo: Pilvi Porkola

Johanna Hammarberg doing her work as a panda in Reality Research Centre performance about future work. photo: Pilvi Porkola

Todellisuuden tutkimuskeskuksen Työsaareke -työryhmän jäsen Johanna Hammarberg reflektoi syksyn esitystä Työ 4.0 – tulevaisuuden työn lanseeraustilaisuus ja ajautuu Liikekieli.comissa julkaistussa kirjoituksessaan Poikani tytön vaatteissa uudenlaisen tulevaisuuden äärelle, jossa elämä (myös työelämä) on ratkaisevasti toisenlaista kuin nyt.

Sain itse juuri valmiiksi artikkelin, joka julkaistaan Esitys-lehden viimeisessä numerossa helmikuussa. Se käsittelee sekä samaa Työsaarekkeen esitystä että filosofi ja esitystaideteoreetikko Bojana Kunstin minulle käänteentekevää kirjaa Artist at Work – Proximity of Art and Capitalism. Taustalla on kymmenen vuotta sitten Esityksen ensimmäiseen numeroon kirjoittamani artikkeli ajattelun poliittisuudesta.

Me tarvitsemme, paitsi aikaa ajatella, myös aikaa toimia muuallakin kuin työelämässä.

* * *

Reality Research Centre member Johanna Hammarberg reflects the “Work 4.0 – future work launch” performance we did in September in her blog post for Liikekieli.com. Hammarberg finds herself musing how different her working life has been compared to her factory working grand father and how radically different will be her two year old son’s future who likes to dress in girls’ clothing.

I just finished an article that will be published in the last issue of Esitys next month. It is about the same performance Hammarberg is reflecting, and besides that, also about a book, Artist at Work – Proximity of Art and Capitalism, that I find pivotal, written by philosopher and performance art theorist Bojana Kunst. Behind of it all is a reflection to an article I wrote ten years ago in the first issue of Esitys.

We need time to think and time to act also outside working life.

Leave a Comment