Taidepuhetta saavutettavasti, mutkia oikomatta

Näyttökuva 2020-2-21 kello 22.27.02

kuvakaappaus Voiman sivulta

 

”Kukaan ei tee arvokonservatiivista tai äärinationalistista taidetta. Mitä se voisi edes olla? Mikä olisi esimerkiksi perussuomalaisille mieluisaa taidetta?” Mm. tällaisia pohdin artikkelissani Voima-lehden sivuilla, Taiteen paikassa.

Taiteen paikka, Voima-lehden ja Todellisuuden tutkimuskeskuksen yhteistyö, on juuri avattu uusi taidemedia. Lisäksi avauksessamme Taiteen moraalinvartija-palstalla Nora Rinne aloittaa keskustelun aikalaistaiteen uusmoralismista ja uusmoralisti-taiteilijoista ja Tuomas Laitinen vloggaa lukemalla Hesarin ja Hufvudstadsbladetin kulttuurisivuja ja vetämällä erään levyarvion pohjalta biisin hihastaan.

Taiteen paikka pyrkii avaamaan ja laajentamaan taidekeskustelua kaikille, sinnekin, minne kriitikoiden ja taiteilijoiden kimurantti ammattikieli ei yletä. Taiteen paikka on taidepuhetta saavutettavasti ja mutkia oikomatta; tekstejä, videoita ja interventioita.

Taiteen paikka on aina myös taiteen yleisön paikka. Tervetuloa keskustelemaan!

Sivustoa toimittaa mulle rakas työryhmä, jossa toimii edellä mainittujen lisäksi Louna-Tuuli Luukka ja Pilvi Porkola. Olimme puikoissa myös Esitys-lehdessä (2007-2017) ja edelleen verkkolehti ICE HOLE:ssa. (2014-). Taiteen paikkaa rahoittaa Jenny ja Antti Wihurin Rahasto.

* * *

In English Taiteen paikka would litterally mean the place or spot of the arts. It is a collaboration of Reality Research Center and Voima Magazine that takes place mainly on the web page of Voima this year. We produce texts, videos and documented interventions. It is an art media that aims to, first of all, ask what is the state and premise of the arts in general art talk and then go beyond; we want to open up art talk to a wider audience than the artists themselves and culture journalism in the Finnish speaking sphere.

As “we” I’m referring to a group of old friends and colleagues interested in journalism behind Esitys Magazine (2007-2017) and ICE HOLE, the online Live Art Journal (2014-).

Leave a Comment